Těchto 6 faktů o botách vám pomůže

Boty jsou klíčovou součástí každého šatníku, od nejpohodlnějších tenisek až po nejvyšší jehlové boty. Ale zatímco mokasíny a dřeváky mohou někomu připadat jen jako další doplněk, obuv má bohatou a fascinující historii, která sahá tisíciletí. Tak si zašněrujte boty a projděte si tento seznam šesti neuvěřitelných faktů o botách.

Chuck Taylor All Stars byly první charakteristické sportovní boty

Dlouho předtím, než Jordans a Kobes vstoupili na trh, byl prvním sportovcem, který propůjčil své jméno charakteristické botě, Chuck Taylor , poloprofesionální basketbalový hráč z Indiany. Společnost Converse vytvořila své tenisky All Star v roce 1917 s ohledem na basketbalový sport a v roce 1921 se Taylor přihlásil, že bude pomáhat prodávat boty z kanceláře společnosti v Chicagu. Taylor nebyl celebritou stejným způsobem jako dnešní hráči NBA, ale jako součást své práce organizoval propagační basketbalové kliniky pro Converse a spolupracoval s trenéry a sportovci po celé zemi. Stal se tak úzce spojený se značkou, že lidé začali All Stars označovat jako „boty Chucka Taylora“ ještě předtím, než bylo jeho jméno fyzicky připojeno k teniskám na počátku 30. let 20. století . Během několika desetiletí následovaly další značkové boty.

V roce 1958 hvězda Celtics Bob Cousy spolupracovala se společností PF Flyers na návrhu boty, které se v prvním roce prodalo 14 milionů párů. A v roce 1973 vydala Puma Puma Clyde, pojmenovanou po hvězdě New York Knicks Clyde Frazierovi. Samozřejmě největšími jmény ve hře na boty jsou Nike a Michael Jordan, kteří se dali dohromady na Air Jordan I ( první z mnoha verzí ) v roce 1985. Jordan je nepochybně nejúspěšnějším podpisovým sportovcem Nike, ale nebyl první společnosti. Tento titul patří Wayne Wellsovi , zápasníkovi ve volném stylu, který vyhrál zlato na olympijských hrách v roce 1972. Wells téhož roku podepsal smlouvu s Nike a pomohl navrhnout wrestlingovou botu, které propůjčil své jméno, čímž připravil cestu budoucím sportovcům k podpisu této značky.

Neil Armstrong nechal své boty na Měsíci

Poté, co Neil Armstrong učinil jeden z nejdůslednějších kroků v historii lidstva, byly boty, které k tomu používal, odhozeny na Měsíc. Ve skutečnosti oba astronauti Apolla 11, kteří se procházeli po měsíčním povrchu – Armstrong a Buzz Aldrin – zanechali své návleky spolu se svými přenosnými systémy podpory života. Opuštění vybavení nebylo symbolické gesto; pomohlo to kompenzovat přidanou váhu nasbíraných měsíčních kamenů , které raketoplán odvážel zpět. A astronauti se také nevrátili na Zemi bosí. Návleky se nášlapy, které opustili, se nosily na tlakových botách s plochou podrážkou (které si ponechali) pro větší trakci při přejíždění skalnatým terénem Měsíce.

První nazouvací elastické boty byly vyrobeny pro královnu Viktorii

Na počátku 19. století byly boty oblíbeným stylem mezi muži i ženami, i když jejich vázání pomocí základních tkaniček a knoflíků ztěžovalo jejich oblékání. Anglický vynálezce Joseph Sparkes Hall si uvědomil, že musí existovat lepší způsob, a v roce 1837 navrhl první pár bot s elastickou stranou, které představil královně Viktorii téhož roku (v roce, kdy nastoupila na trůn).

Tato nová nazouvací bota poskytla pohodlí pantoflí se stabilitou šněrovacích bot a stala se dobře známou díky požehnání Victorie. Jak Sparkes vysvětlil v knize The Book of the Feet , napsané v roce 1846, „Její Veličenstvo s potěšením poctilo vynález nejvýraznější a trvalou záštitou; bylo mým privilegiem již několik let vyrábět boty tohoto druhu pro Její Veličenstvo a nikdo, kdo čte soudní oběžník nebo je obeznámen se zvyky Jejího Veličenstva chodit a cvičit pod širým nebem, nemůže pochybovat o nadřazených tvrzeních elastické přes všechny ostatní boty.“ Hallův patentovaný design by dále inspiroval moderní botu Chelsea, kterou nosil každý od Beatles po postavy Stormtrooperů ve Star Wars .

Vysoké podpatky původně nosili jezdci na koních

Ačkoli se od té doby staly symbolem vysoké módy, boty na vysokém podpatku měly původně spíše praktické využití. Běžně se nosily v kulturách jezdectví kolem 10. století a byly obzvláště oblíbené v Persii, kde kavalérie zjistila, že 1-palcové podpatky dodávají třmenům extra stabilitu , když se postaví a vystřelí z luku. Persie později v 17. století vyslala do Evropy delegaci vojáků, což inspirovalo evropské aristokraty k tomu , aby si do svých osobních šatníků přidali vysoké podpatky. Boty na podpatku se staly hitem mezi příslušníky vyšší třídy po celé Evropě a v roce 1670 francouzský Ludvík XIV. schválil zákon, který nařizoval, že podpatky mohou nosit pouze členové šlechty. V 18. století se tento styl stal stále více genderovým, protože podpatky rostly mezi ženami na popularitě. Na začátku francouzské revoluce v roce 1789 muži francouzské šlechty do značné míry rezignovali na trend ve prospěch širších a pevnějších bot.

Ačkoli neexistuje žádná exkluzivní smlouva, Johnston & Murphy slouží jako neoficiální dodavatel obuvi amerických prezidentů, protože navrhoval boty pro vrchní velitele Ameriky od založení společnosti v roce 1850 Williamem J. Dudleyem, který nabídl výrobu bot pro prezidenta Millarda Fillmora. (Dudley nazval svou firmu William J. Dudley Shoe Company, ale jeho partner James Johnston ji po Dudleyho smrti přejmenoval a jako nového partnera přivedl Williama Murphyho.)

V následujících desetiletích byl Johnston & Murphy pověřen výrobou široké škály prezidentských kopů, přičemž nejmenší měl velikost 7 pro Rutherforda B. Hayese a největší velikost 14 pro Abrahama Lincolna. Některé ze známějších stylů zahrnují černé šněrovací boty pro Lincoln, černé konce křídel pro prezidenta Kennedyho, černé boty s čepicí, které miluje Ronald Reagan, a černé oxfordky pro Baracka Obamu, které byly dodávány v ručně vyrobené krabici z havajského dřeva. 

Starověcí řečtí herci nosili odlišnou obuv pro dramatické a komediální role

Kromě vyprávění bylo možné starověké řecké tragédie a komedie často odlišit podle typu obuvi, kterou herci nosili. Dramatickí herci nosili styl známý jako buskin , bota s tlustou podrážkou, o které se věřilo, že je vysoká 4 až 10 palců . Tím se odlišovali od komediálních herců, kteří měli na nohou jen tenké ponožky. To bylo si myslel, že buskins dal vážným umělcům výraznější jeviště ve srovnání s jejich vtipnými protějšky.